Assalamualaikum

hehe..
cantek tak gambo kt atas tu?
tu adalah salah satu tempat kat Sicily,Italy
belah or celah mane?
tu tak sure
motiff??
sebb aku nk pegi Italy la
motiff lagii??
sebab movie The Godfather la nehh
haha!
gituuuu kan..

alangkah seronoknye klo ade orng yg sudi ajk aku ber-travel smpai ke Italy!
akn aku bahagiakn ko seumur hidup!
smpai gituuuuuuuuu skali kan!!
haha!
satu hari tuh aku dok leka2x search psl Sicily
tetibe tertekan pulak
tripadvisor.com
waduh
aku pon click la Sicily
skali keluar pulak gambo2x panorama yg indah2x belaka
'jatuh cinta'
aku dibuat nye!
panas bontot melekat kt kerusi dgn berejam2x ngadap pc
semuanye psl ITALY!
aku nk share dgn korang antara gambo2x pemandangan kt Italy terutamanye kt Sicily
selamat meng-KAGUMI!
motifff???!!




































subhanallah
cantek sungguh ciptaan Allah kn?
haaaa..
sebb tu la aku nk sngt ke Italy
alang2x nk buat research psl MAFIA kn..
(dgn bangganye aku ditagged kat blog Juza; MAFIA NABBY)
jalan2x la skali
jadi 'photographer jalanan'
(akan aku beli camera yg canggih! haha!)
harus gitu!
haha!
ckp psl research
yes!
i had mentioned it before in my pervious blog
you can read it under my 'interest'
disebbkn ketaksuban aku dgn The Godfather
aku sememang nye nk buat research
nk 'kaji'
susur galur mafia
semau history die
nk tau semua benda psl mafia
tak kire fakta atau auta
yang paling aku nk pergi..
nk pergi tengok tempat movie The Godfather buat shooting time 70s dulu..
rumah yang ada dlm The Godfather 3 tuu (kat Sicily)..
haaaa..
nk tengok rumah tuhh
travel + research
ist sounds great?
you will not only get the knowledge
but also the satisfaction of travelling!
mencabar baru best weyy!




ape motif sebenarnye nk pegi Italy without knowing anything about Italy kn?
Italy nehh..
officially Italian Republic (Italian:Republica Italiana)
terletak di semenanjung Italy di selatan europe
termasuk 2 pulau terbesar di laut mediterranean iaitu Sicily dan Sardinia
Italy neh merupakan
pusat budaya europe
mcm Etruscans dgn Romans
and the most important thing is
was the birthplace of the Renaissance
that began in Tuscany and spread all over europe
Italy's capital, Rome, was for centuries
for the western civilization
Italy possessed a colonial empire from the second half of
19th centuries to the mid-20th centuries
Italy yg skang neh..
is a democratic country dan merupakn negara yg sgt mmbangun
with the eighth-highest qualiti-of-life index rating in the world!
dan klo korang nk tau population rakyat Italy nehh
kire2x dlm 59,905,225 manusia!
mate wang diorng adalah euro
sebenarnye
perkataan atau ayat 'Italia' tuu
berasal dari Latin
menurut beberapa explanation la kan..
the term of 'Italia' tu
dipinjam dari Greek
dan name 'Italia' tuu
originally applied only to a part of what is now Southern Italy
negare Italy memepunyai 20 negeri
dan setiap satu harus la kan ade capital die sendiri..
contoh mcm Sicily, capital die Palermo
Veneto, capital die Venice..
Lombardy, capital die Milan..
Lazio, capital die Rome..
haaaaa..
dann...
Italy nehh ade lebih kurang 10++ ethnic group
paling beso of course la Italian kan..(94.2%)
baru tauuuuuuu!!

plan aku nk pegi Italy
bukan nk shopping2x or living in luxury
while stay at a 5 start hotel
tapi stay kt mane2x hotel murah
for 2 or 3 days
then move on to the next place
klo tak pon
bak kate Acap
'tido dlm khemah sudeyy'
haha
lagi best!
baru adventure gituu!
kate nk jadi traveller!
its just like
i'm not gonna go for a 'relaxing' vacation
but
to gain some knowledge and experience
for how long?
itu tak dpt dipastikn lagi
orng buat research mane ade sekejap2x kn?
pastu balik malaysia
aku buat buku psl aku punye 'journey'
aku ceritakn dari mule aku naik flight nk gerak smpai aku naik flight nk balik
pastu aku letak skali gambo2x yg aku tangkap dlm buku aku
sepanjang aku kt ITALY..
haaaa...
mane la tau jugak kn
kot2x balik Malaysia bawak balik calon suami!
mak bapak aku ber-menantu-kan Italian!
haha!
motiff??
haruslah bermotif aku letak gambo laki aku (mamat Italy) dlm buku aku kn..
gile xgile aku berangan kaannnnn!

target aku 10 tahun akn dtng
isyaALLAH
abis contract aku kerja dgn Telekom(8 tahun)
aku kan ke ITALY!!
jika ALLAH panjangkn umur..

korang nk tau satu lagi plan aku?
simpan sebulan rm100
setahun ade dlm rm1200
10 tahun ade dlm rm12,000
haaa
bile dh keje nnti
tak la genap2x rm12,000 kn..
mesti la ade dlm rm13,+++ ke..
atau dlm rm14,+++ ke..
haa..
plus interest ASB lagi..
bile dh keje
tak la simpan rm100 lagi utk ke ITALY
maybe dh up skit jadi rm300 ke..rm500 ke sebulan
hehehehe..
tak boleh blahh berangan..
haaaa!!!
satu lagi benda
AKU NAK SNGT RASE iaitu "CANNOLI"
sejenis dessert orng Italy
die mcm crispy gitu dibahagian luar kulit tuu
pastu dlm die ade filling
yum2x!!
mcm dlm gambo2x nehhh
sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!







Fateen pernah bagi tau aku
'pulau kt malaysia pon tak abis travel lagi'
ha'ah!
btol gak!
tetibe teringt kisah family trip aku, mase tu aku skola rendah
klo tak silap aku darjah 4 ke 5 mase tuhh ehh? ke darjah 3..
punye la bodoh mase tuhh
ade ke patut pegi pulau langkawi
semata2x nk tengok tugu helang yg bapak beso tuh?!
motiff??
dh la rombongan mcm CIK KIAH!
dgn nenek2x aku,nenek sedare
sepupu sepapat,mak bapak sedare
semua ikut!
ramai2x naik ferry
hahaha!
pastu
yang paling best
bukan tido HOTEL
tapi tido HOSTEL
mane ostel nth diorng booking
klo tak silap ostel student
gile horror punye family vacation!
pastu masok la dlm underwater world
yg nth gelap gulita
pastu gi mandi kt laut yg kotor!
sampai gatal2x satu badan
pantai ape nth kt langkawi
lupe~~
mcm2x lagi ar kisah sepanjang kt langkawi mase tuhh
nk diceritakan smpai bile pon tak abis
ingt lagi
adik aku melalak mase kt ostel tuh
bapak aku pegi belikn patung ultraman
yg tiup pakai udara tuhh
(alaaaa..mcm tiup belon tuhh)
kasi terus senyap
siap bawak tido dgn bergambo!
huh!
rase nye tu last family aku pegi vacation
lepas mak dgn ayah berenti kerja
dan ayah kerja sendiri
no more vacation
klo tak company la sponsor
harus la...

insyaAllah
diizinkn Allah
dipanjangkn umur
aku akan terbang ke ITALY!!
i'm gonna be a researcher
i'm gonna be a traveller
weehee~~

p/s: kawan2x doakn impian saya jadi kenyataan ye?? mmuaahhxx!! (INI BARU IMPIAN YG PERTAMA) dan saya sedang mencube utk belajar bahase Italy! hehehe..








0 comments: